Sheela na Gig, la estraña figura femenina de la Irlanda medieval puede tener el so orixe n’España y Francia

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Céltica es una revista atlántica, con vocación de conocer y dar a conocer la cultura celta de la fachada oeste de Europa en el público hispano hablante. Mi nombre es Fon y soy estudiante del Grado de Historia en la Universidad de Oviedo / Uviéu. Gracias por leerme.
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Tiempo de lectura: 3 minutosNon se si oyístis dalguna vegada esti nome, pero quiciabes vos suene más la imaxe. Falamos d’una representación femenina colos órganos sexuales bien abiertos y una visax estrañu na so cara. Curiosamente apaecen n’ilesies romániques y en torres medievales nun ámbitu de dispersión que toma básicamente Irlanda, delles rexones d’Inglaterra, el norte y noroeste de Francia y el norte d’España.

Vamos ver d’ónde vien esta estraña representación y cuál ye’l so significáu.

Qué significa Sheela-na-gig

La enciclopedia Británica diz: “Sheela Na Gig, tamién se solletra Sheela-na-gig, forma curtia Sheela, un tipu de figura arquitectónica de piedra (de normal) de significáu inciertu, que representa a una muyer desnuda faciendo xestos o amosando d’otra manera flagrante los xenitales esaxeraos. Les Sheela Na Gigs suelen tar asitiaes n’o n’ilesies romániques d’Europa occidental y central (que daten aprosimao de 1000 a 1200 CE), pero tamién pueden atopase, anque con menos frecuencia, n’edificios seculares de la mesma dómina.”

El términu Sheela na gig, en realidá ye un nome local para xuna d’estes representaciones, la de la ilesia de Kiltinane en Tipperary. Lo primero que resulta estrañu d’esti fechu ye que’l nome nun ye directamente traducible al irlandés. Dellos estudios apunten a que ye xuna corrupción d’una frase coloquial irlandesa que vendría significar daqué como La vieya de los pechos, o Sheila (Cecilia) sobro les sos nalgues, como veis bien esplícites elles.

Lo cierto ye que paez haber consensu en que’l nome en realidá nun designa demasiao bien al verdaderu sentíu de la figura y que se-y otorgó nun periodu tan tardíu como’l sieglu XIX.

Paez más correcta la denominación más antigua que se caltien sobre xuna d’estes representaciones, la de la isla de Wight, a la que comúnmente se refieren como “l’ídolu”..

Cuál ye la so procedencia

Equí tamién hai división. Per un sitiu la corriente más tradicional postula que l’orixe d’estes representaciones ye continental, concretamente nel norte d’España y en Francia, onde hai dellos exemplos del sieglu XI, y que d’ende pasaría a Inglaterra y a Irlanda, onde enraigonó con fuerza, siendo la zona actual onde más representaciones hai con diferencia, unes 140 frente a menos de 50 n’Inglaterra y entá menos en Francia y España. Concretamente apaecen en: Irlanda, Francia, España, Inglaterra, Gales, Escocia, pero tamién en Noruega, Suiza y en República Checa y Eslovaquia.

Lo cierto ye que la dispersión de la Sheela-na-gig nel occidente atlánticu, sobremanera en  Irlanda correspuende a llugares d’ocupación anglu-normandos, y nos de más raigañu gaélica apaecen en menor númberu o nun apaecen.

D’esta dispersión xeográfica intentáronse sacar delles conclusiones sobro la so función.

Pa qué representa la Sheela-na-gig

Pos tamién hai siquier dos teoríes principales. Per un sitiu, una más cercana al ámbitu católicu daría-y xuna importancia rellacionada cola enseñanza de la doctrina. Nel románicu por casu represéntense figures con evidentes atributos sexuales y postures lascivas precisamente p’alvertir sobro’l peligru d’unu de los pecaos capitales, la lluxuria. El xestu grotesto y la postura impúdica de la muyer representada taría diciendo lo que nun se debe faer.

Otra teoría sostien, atendiendo a la tradición popular, y el sentíu que se-y otorga nel folclor irlandés, (entendiendo folclor como l’ámbitu de les creencies populares), ye’l de símbolu de protección contra’l mal, o un ídolu de la fertilidá.

La postrera d’elles paez rellacionada cola anterior, y ye en realidá la pervivencia d’una deidá femenina céltica de la fertilidá. L’equivalente masculin atopase nel Dagda, el divos padre irlandés, grotescu, con unos atributos sexuales evidentes.

En conclusión podemos dicir que se trata de representaciones en piedra, d’orixe medieval, en redol al sieglu XI y XII que tienen el so focu de mayor distribución xeográfica n’Irlanda sobremanera y nel occidente atlánticu en menor midida, algamando hasta #centro Europa.

Con una funcionalidad diversa, como diversos son los tipos de representaciones, que nun entremos a detallar, pero qu’en definitiva coinciden en señalar unos atributos sexuales femeninos que paecen tar rellacionaos cola fertilidá, o a la enseñanza de la doctrina cristiana. Han pervivido hasta l’actualidá como un elementu de persistencia de les creencies populares nel occidente européu y como tal ye bien interesante conoceles y calteneles.

N’Irlanda en 2017 realizóse un mapa interactivo onde puede atopase l’allugamientu de gran númberu de representaciones. N’Inglaterra esiste’l proyectu Sheela na Gig dedicáu al so estudiu y catalogación. Nun atopé nada similar pal restu d’Europa, sería interesante tener esa referencia. Déxovos xuna bibliografía especializada sobro la tema. Ye un asuntu del qu’hai muncha información online, anímovos a investigar.

Si’l so orixe ta n’España y Francia, habría qu’empezar un proyectu d’estudiu equí:

BIBLIOGRAFÍA

KELLY, E. P. (1996). Sheela-na-gigs: origins and functions. Dublín: Country House.
ROBBINS DEXTER, Miriam. The Sheela na gigs, Sexuality, and the goddess in Ancient Ireland. Irish Journal of Feminist Studies in Religion, ed. Mary Condren
TORRADOS CRESPÓN, Milagros.(2017) Da moura á Sheela-Na-Gig : reflexións sobre significado, orixe e evolución. Ed. Toxosoutos, Serie Keltia. A Coruña.
ALONSO ROMERO, Fernando (2014) “La figura de mujer del petroglifo da Pena
Furada (Figueiras, Santa Mariña de Lesa, Coirós, A Coruña)”. Anuario Brigantino

Recursos web

Historia del Arte Erótico: Románico en España

 

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